Παρότι το ομολογουμένως αργοπορημένο (σε σχέση με την εικόνα) τεχνολογικό τσουνάμι στον ψηφιακό ήχο έχει αφήσει εμάς τους φίλους του καλού ήχου, καλομαθημένους μέχρι πρίν λίγα χρόνια σε μια εώς και μακάρια στασιμότητα και ηρεμία, σαστιμένους μπερδεμάνους και ενιότε απορημένους, είναι γεγονός οτι οπως κάποτε και με τον δημοφιλή μεταξύ μας και πολυαγαπημένο δίσκο Lp που ωρίμασε και έφτασε στην εκπλήρωση των προσδοκιών που δημιούργησε 25 χρόνια μετα την πρώτη του εμφάνιση, έτσι και ο ψηφιακός μετά το 2006-7 και αφού μεσολάβησε περίπου το ίδιο χρονικό διάστημα πλέον άρχισε να δείχνει σημάδια ωρίμανσης και λίγο πολύ να εκπληρώνει τις υποσχέσεις του όσον αφορά την προσδικώμενη ποιότητα.
Όταν τα τελευταία δύο τρία χρόνια άρχισε να κάθεται η σκόνη απο την ευχάριστη αναστάτωση που προκάλεσε η απότομη εισβολή των υπολογιστών, των αρχείων, των usb dac και της γενικότερης εξέλιξης στον μάλλον συντηρητικό χώρο του HI-END έγιναν προφανή κάποια συμπεράσματα.
Αυτά που κυρίως αφορούν το θέμα που απασχολεί την παρούσα συζήτηση έχουν να κάνουν με την γενικότερη παραδοχή οτι αν και όλες οι νέες μορφές ψηφιακών αρχείων που προσφέρθηκαν στο κοινό ήταν ένα σαφώς σημαντικό βήμα προς την βελτίωση της αναπαραγωγής κανένα απο αυτά δεν ήταν πραγματικά καινουριο ή τουλάχιστον δεν περιείχε κάτι το ουσιαστικά επαναστατικό.
Οι διάφορες μορφές του PCM υψηλής ανάλυσης αλλα και το πολυσηζητημένο DSD ήταν και τα δύο τεχνολογίες που είχαν συλληφθεί και εξελιχ θεί την δεκαετία του 80 και αν και εξελίχθηκαν παιρεταίρω και ..μεγάλωσαν.. στην ουσία κατα βάση παρέμειναν απαράλλαχτες.
Επίσης άρχισε να γίνεται προφανές πως παρότι η υψηλή ανάλυση στον ψηφιακό ήχο δίνει πόντους και διευκολύνει την επίτευξη της αρτιότητας στην αναπαραγωγή αυτό που έκανε την πραγματική διαφορά δεν είναι παρά η δουλειά που έχει γίνει πτρίν το προιόν που φτάνει στο συστημά μας πάρει την οποιαδήποτε μορφή. Η παραγωγή και το mastering είναι αυτά που κάνουν το 80% της διαφοράς, κοινώς τι να το κάνει κανείς το διπλό DSD ή το 352,8/24 όταν προέρχονται απο μια μέρια παραγωγή στο στουντιό; Η μόνη ουσιαστικη διαφορά σε μια τέτοια περίπτωση είναι η τρομακτική κατανάλωση data στον χώρο αποθήκευσης και δυστυχώς αυτό συμβαίνει περισσότερες φορές απο ότι θα θέελαμε να παραδεχτούμε.
Απο την άλλη απλό Ρed Βook (44,1/16) υπο την προυπόθεση του καλού mastering ή της σωστής μεταφοράς απο το αναλογικό πρωτότυπο ξανάνιωσε δείχνοντας για πρώτη φορά τις δυνατότητες του και εκπληρόνωντας τις υποσχέσεις που έδωσε πρίν απο περίπου τριάντα χρόνια με τον κύριο φορέα του εώς τώρα, το CD όμως να κατρακυλάει ως προιον στην αγορά χάνοντας απο τα υποδεέστερα mp3 και aac και τον κύριο φορέα τους το streaming κατα κράτος.
Το streaming ή πιό αναλυτικά η αναπαραγωγή ήχου κατευθείαν απο υπηρεσίες στο διαδίκτυο με μηνιαία συνδρομή είναι η νέα εμπορική μορφή της μουσικής που δίνει προοπιτκές κερδών στην αγορά, μάλιστα για πρώτη φορά μετά απο χρόνια η δισκογραφική βιομηχανία παρουσίασε αύξηση κερδών και αυτό ήταν απο το streaming.
Ως εδώ καλά όμως ενώ στον μικρόκοσμο του HI-END άρχισε για πρώτη φορά μετά απο δεκαετίες να φυσάει “φρέσοκος αέρας” κάτι που έδωσε την κατάλληλη στιγμή και μια ώθηση στην αγορά του είδους κάτι που είχε απόλυτη ανάγκη λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, το υυπόλοιπο καταναλωτικό κοινό παρόλες τις προσπάθειες προσεγγισης παραμένει μάλλον παγερά αδιάφορο όπως έγραψα στην προηγούμενη παράγραφο, προτιμώντας ακόμα απωλεστικές μορφές αρχείων, κυρίως το mp3, αυτό είναι ένα πού σοβαρό πρόβλημα το οποίο είναι επικίνδυνο να γυρίσει μπούμερανγκ και σε εμάς τους πιό φανατικούς της ποιότητας αλλα εν αγνοία τους και στους υπόλοιπους μουσικόφιλους.
Υπάρχει ορατός κίνδυνος ακόμα και το CD να γίνει είδος προς εξαφάνιση και μαζί του και το RDBOOK και να επικρατήσουν οι απωλεστικές μορφές αρχείων ως κύρια διαθέσιμη μορφή της μουσικής κάτι καταστριφικό όχι μόνο για την ποιότητα της ναπαραγωγής αλλα και για την ίδια την μουσική..
Υπάρχουν όμως κάποιοι σοβαροί λόγοι που αυτό συμβαίνει…
1)Η τεράστια ανομοιογένεια η αν προτιμάτε η “Βαβέλ” των προσφερόμενων ψηφιακών αρχείων αλλα και οι απαιτήσεις που αυτά εγείρουν απο τις συσκευές που το ευρύ καταναλωτικό ακούει μπερδεύουν τους καταναλωτές και τους απωθούν αφου απαιτουνται ειδικές γνώσεις αλλα και χρόνος για την κατανόηση και ενασχόληση με αυτά που ακόμα και ο απλός μουσικόφιλος δεν προτίθεται να διαθέσει. Για τον δέ ευκαιριακό καταναλωτή ούτε λόγος.. Ακόμα και μεταξύ μας που ασχολούμαστε με το αντικείμενο πιό εντατικά και ενιότε θυσιάζουμε και την ευκολία μας δημιουργείται σύγχυση και σπατάλη πόρων χρόνου αλλα και ..χρημάτων λόγω αυτής..
2)Τα αρχεία υψηλής ανάλυσης έχουν άβολο εώς και τρομακτικό μέγεθος σε data κάτι που καθιστά την αποθήκευση τους αλλα το κυτιότερο την παροχή τους απο το διαδίκτυο προβληματική.
3)Η πειρατεία κόντεψε να καταστρέψει την δισκογραφική βιομηχανία που βρέθηκε να απαντήσει αποτελεσματικά στην κεκρόπορτα που άνοιξε το διαδίκτυο στο εώς τότε υπάρχον και αν και ξεπερασμένο κερδοφόρο εμπορικό μοντέλο μέχρι βεβαίως την επέλαση των υπολογιστών και του διαδικτύου. Αυτό έκανε τις δισκογραφικές εταιρίες πολύ επιφυλακτικές αλλα και συγκρατημένες και ως προς την προώθηση νέων ταλέντων αλλα και την υιοθέτηση ενός νέου εμπορικού μοντέλου καθώς και την απαραίτητη επενδυση για την υλοποίηση του.
Κοινώς μέχρι πρόσφατα εμείς κινδυνεύοαμε να ξεμείνουμε με το mp3 και οι δισκογραφικές εταιρίες που παράγουν την μουσική που ακούμε με το σόκ..
Ευτυχώς το streaming έμπρακτα πλέον δινεί μια για πρώτηφορά μετά απο χρόνια απάντηση στο φλέγον θέμα της κερδοφορίας και τώρα το νέο φορματ εξελιγμένο απο την Meridian το MQA που παρουσιάστηκε δειγματοληπτικά στην πρόσφατη συνάντηση του ACA στον φίλο μου τον Πάνο φιλοδοξεί και όχι άδικα να αυξήσει και άλλο το ενδιαφέρον των καταναλωτών και να φέρει τις λέξη ποιότητα δίπλα στην λέξη ήχος στα αυτιά και στα χείλη όλου του κόσμου, αλλα και ένα σόκ ανανέωσης στην αγορά της μουσικής και του audio, προσφέροντας με πανέξυπνο τρόπο ένα προιόν ομοιογενές που όλοι μπορουν να αναγνωρίσουν απλά και να αναπαράγουν εύκολα, που δεν αποκλείει κανέναν με συμβατότητα προς τα πίσω, με μικρό μέγεθος σε data που το κάνει βολικό να αποθηκευτεί και να αναπαραχθει απο το διαδίκτυο και που για πρώτη φορά μετα το cd υποσχεται θεαματική αναβάθμιη της ακουστικής εμπειρίας για τον καθένα, εμεπεριέχοντας όλες τις μορφές υψηλής ανάλυσης (πλήν του dsd) με τέτοιον τρόπο που για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες μπορουμε να μιλάμε για πραγματική και ουσιαστική και όπως ήταν προφανές και στην παρουσίαση για την πλειοψηφία των παρόντων καινοτομία!!!