Το Σαββατο κατα την διαρκεια της συγκεντρωσης στον Delamostre ειχαμε αναπτυξει διαφορες συζητησεις .
Μια απο αυτες, ηταν για διαφορους λαμπατους που ξαφνικα λαμπαδιασαν.
Ειπα λοιπον μιας και υπαρχουν πολλοι φιλοι λαμπατων στο παρον φορουμ να δουμε που οφειλεται αυτη η κατασταση.Η καλυτερα μερικες αιτιες.
Εννοειται οτι μιλαμε για καποιον καλοσχεδιασμενο ενισχυτη που δεν παρουσιαζει διαφορες ταλαντωσεις , αλλα ουτε τα υλικα που τον συνοδευουν ειναι του κιλου!!
Ειναι αξιο λογου να πουμε οτι οι αγαπημενες λυχνιες εργαζονται λογω του θερμιονικου φαινομενου σε υψηλες θερμοκρασιες. ΑΥΤΟ εχει ως αποτελεσμα να καταπονουνται τοσο οι ιδιες, αλλα και οτι υπαρχει διπλα τους απο παθητικα υλικα.
Μετα απο αυτο βλεπουμε ειναι πολυ σημαντικος ο καλος εξαερισμος .Νομιζω οτι αυτο το γνωριζουν ακομα και οι πετρες οποτε δεν χρειαζεται παραπανω εξηγηση.
Επισης πρεπει να πουμε οτι η ΧΡΥΣΗ εποχη της λυχνιας 50-60 εχει τελειωσει αναπιστρευτη . Μιλαω γι αυτο γιατι κακα τα ψεματα εκεινη την εποχη κατασκευαζαν λυχνιες πολυ καλυτερες απο θεμα αξιοπιστιας.
Ας δουμε τωρα σε εναν καλοσχεδιασμενο ενισχυτη γιατι μπορει να συμβει το κακο. Εννοειται οτι δεν του εχουμε βαλει χερι, δηλαδη δεν εχουμε αλλαξει τις λυχνιες εξοδου μα καποιες [καλυτερες] απο συμβουλες διαφορων φιλων. Εδω θα σας πω και ενα παραδειγμα.
Αν υποθεσουμε οτι ο ενισχυτης μας εχει στην εξοδο του την πολυ καλη 6550c [SVETLANA] και πολωνεται με αρνητικη ταση και οχι με αυτοπολωση απο καθοδο, και εμεις τις αλλαξουμε με τις κορυφαιες 6550 tug-sol του 1950 , τοτε εχουμε κανει το πρωτο λαθος!!
Γιατι;; Γιατι αν δει καποιος τα σπεκς θα δει οτι η συνγχρονη SVETLANA στο οδηγο πλεγμα εχει ως max τα 100κ αντισταση ενω η πανακριβη κορυφαια tug-sol εχει την μιση αντισταση. Αυτο σημαινει οτι οταν ο ενισχυτης θα μπει στα ορια του την υπερθρμανση του g1 και την καταστροφη της λυχνιας απο μια σειρα αιτια που ακολουθουν!!
Το ιδιο μπορει να συμβει εαν αντικαταστησουμε τις λυχνιες εξοδου απο 6550c σε κτ-120 - κτ 150. Εδω βεβαια μπορει να ειμαστε ποιο τυχεροι μιας και τελευταιες εχουνε μεγαλυτερη θερμικη απωλεια οποτε ειναι πολυ ποιο δυσκολο να φτασουν στο οριο με δεδομενο και την οδηγηση που ειναι υπολογισμενη για τις 6550. Εννοειται οτι το ρευμα των νηματων του μετασχηματιστη του ενισχυτη ειναι αρκετο για να λειτουργησουν οι δευτερες.
Τωρα στη περιπτωση που ο ενισχυτης ειναι μαμισιος και εχουμε παλι ζημια τοτε κατα το 90 τοις εκατο οφειλεται στις βασεις των λυχνιων!!!!
Αυτο το γραφω γιατι το εχω συναντησει σε πολλες επισκευες που εχω κανει.
Αυτο συμβαινει με τον καιρο που μαυριζουν οι επαφες, και κατα διαβολικη συμτωση το 5 ποδαρακι που ειναι το οδηγο πλεγμα [εαν μιλαμε για την συγκεκριμενη λυχνια του παραδειγματος] δεν κανει επαφη οποτε δεν φτανει ποτε και η αρνητικη ταση πολωσης με αποτελεσμα η λυχνια να ανεβαζει ανεξελεκτα ρευμα , να κοκκινισει και να καταστραφει τοσο η ιδια ,αλλα να προκαλεσει και μεγαλες ζημιες!
Σε πρωτη φαση την ακουει η αντισταση που υπαρχει στη καθοδο. Αυτη ειναι καποιων λιγων ωμ [10 ωμ το συνηθες] . Αν τωρα η κατασκευη ειναι υλοποιημενει σε πλακετα και η αντισταση εχει επαφη με αυτη τοτε αρχιζει και μυρωδια τοσο της αντιστασης που εχει γινει ψητη , αλλα και της πλακετας!!!Αν ο ενισχυτης δεν διαθετει καποια ασφαλεια στην γραμμη της τροφοδοσιας προς τον μετασχηματιστη εξοδου και η αντισταση στη καθοδο δεν προλαβει να καει εντελως τοτε η ζημια παει κατ ευθειαν στον μετασχηματιστη εξοδου και εκει αρχιζει η καταστροφη!Προ 10 χρονια περιπου μου ειχε φερει ενας φιλος εναν ραδοενισχυτη της sansui με el84 και αυτο που ειδα ηταν απεριγραπτο!!
Ο μετασχηματιστης εξοδου απο μαυρος που ηταν ειχε παρει ενα καφε μπρονζε χρωμα , και η μια λυχνια εξοδου ειχε λιωσει εντελως και ξεκολλουσα το γυαλι απο το σασι κε κατσαβιδι και ξυστρα!! Η ζημια ειχε γινει απο βαση που δεν εκανε επαφη!!
Ενας δευτερος και υπουλος λογος ειναι η αρνητικη ταση πολωσης να ακυρωθει απο καποια θετικη!!!! Καλα θα μου πει καποιος πως μπορει να γινει;;;Λοιπον μπορει να γινει απο αστοχια του πυκνωτη συζευξης του προηγουμενου σταδιου. Με απλα λογια ο πυκνωτης να καταστραφει και να μην φρεναρει την dc του σταδιου που υπαρχει πριν των λυχνιων εξοδου. Αυτο εχει ως αποτελεσμα να παει στο οδηγο πλεγμα της λυχνιας εξοδου ολη η ταση που τροφοδοτει το ντραιβερ [300 βολτ τουλαχιστον].
Τα ποιο πανω ειναι μερικα αιτια που εχω συναντηση τα τελευταια χρονια. Παντα πισω απο αυτα κρυβονται οι υψηλες θερμοκρασιες !!
Ειναι κανονας λοιπον σε εναν ενισχυτη λυχνιας να εχει γινει καλη προβλεψει του τοπογραφικου για να μην επιρεαζονται οσο το δυνατο τα υλικα που απαρτιζουν εναν λαμπατο ενισχυτη.
Μετα απο αυτα κοιταμε παντα τον καλο εξαερισμο , αλλα και ελενγχο και καθαρισμο των ποδιων των λυχνιων.