ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΙΜΑΝΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΑΤΩ.

  • kyriakos

    kyriakos

    Administrator

    Στο παρατιθέμενο σχήμα έχω 2 περιπτώσεις, που είναι απλοποιημένες για ευκολία:

    Η μία περίπτωση είναι όταν ο ιμάντας αγκαλιάζει την εξωτερική περίμετρο του πλατώ και η άλλη όταν αγκαλιάζει μία εσωτερικά διαμορφωμένη περίμετρο (ας πούμε στη μισή ακτίνα για να απλοποιήσω τους υπολογισμούς...) όπως το εικονιζόμενο πικάπ. Yποτεθείστω, για απλοποίηση, ότι διάμετρος capstan, μοτέρ, κεφαλή, βραχίονας και βάρος ανάγνωσης είναι τα ίδια και η κεφαλή διαβάζει ένα εξωτερικό track του δίσκου.

    Σε ποιά περίπτωση πιστεύετε ότι έχουμε ΠΙΣΤΟΤΕΡΟ "διάβασμα" από την κεφαλή? Και θα πρόσθετα: ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΔΥΝΑΜΗ...?

    Σε ΠΑΜΠΟΛΛΕΣ περιπτώσεις στην ζωή μας συναντούμε το μηχανικό σύστημα «μικρό capstan - ιμάντας μετάδοσης - μεγάλος τροχός κίνησης». Από τις παλιές πρέσες μόρφωσης μετάλλων, μέχρι τα υδροηλεκτρικά συστήματα, τους μηχανισμούς ωρολογίων, τους κινητήρες ηλεκτρισμού και εσωτερικής καύσης, τις αντλίες... κλπ... κλπ...

    Το σύστημα αυτό για την περίπτωση του πικάπ έχει...

    Α. το εξής ένα (1) αρνητικό:
    - 1. Ανάγκη για πολλές περισσότερες στροφές του μικρού capstan, άρα «απώλεια ενέργειας» (δεν χάθηκε δα κι ο κόσμος για 2 ή 5 ή 15 watts που θα χρειαστεί το μοτέρ για να κινήσει το capstan του πικάπ στην περίπτωσή μας...)

    Β. και τα εξής δύο (2) ΘΕΤΙΚΑ:
    - 1. ΔΥΝΑΜΗ στο δευτερεύοντα τροχό (πλατώ) και …
    - 2. ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ.

    Και ΞΑΝΑΔΙΝΩ το παράδειγμα του κινητήρα του αυτοκινήτου που έχει πολύ περισσότερη ΡΟΠΗ, όταν ανεβάζουμε στροφές και διατηρούμε μικρή ταχύτητα στο σασμάν, δηλαδή μικρή σχέση μετάδοσης...

    Στη ομαλή περιστροφική κίνηση ενός πλατώ και με το δεδομένο ότι τα σύγχρονα μοτέρ δεν έχουν προβλήματα πλέον σταθερότητας στροφών οι ιμάντες έχουν άριστο συντελεστή πρόσφυσης και τα πηγάδια - άξονες των πλατώ έχουν φτάσει σε επίπεδα τελειότητας, ΔΥΟ (2) είναι κυρίως οι δυνάμεις που αντιπαλεύουν στην ομαλή περιστροφή του συστήματος:

    1. Η δύναμη F από το capstan διαμέτρου r, η οποία εξασκεί ροπή μέσω του ιμάντα στο πλατώ. (Θετική ροπή)

    2. Η δύναμη αντίστασης της κεφαλής Fc στην διαμόρφωση του αυλακιού η οποία εξασκεί ροπή - αυτή τη φορά μάλιστα μεταβαλλόμενη, ανάλογα σε ποιό σημείο της διαμέτρου διαβάζει η κεφαλή. (Αρνητική ροπή). Η δύναμη αυτή προκύπτει από την τριβή λόγω του εξασκούμενου βάρους ανάγνωσης της ακίδας της φωνογραφικής κεφαλής, που η τελευταία τάση των κατασκευαστών είναι να είναι λίγο μεγαλύτερη από ότι ήταν παλαιότερα και επομένως παίζει σημαντικό ρόλο πλέον...

    Στη πρώτη περίπτωση του γραφήματος που ο ιμάντας αγκαλιάζει όλη τη περίμετρο του πλατώ…
    - η ροπή της δυνάμεως (1) είναι: F x R.
    - η ροπή της δυνάμεως (2) είναι: – Fc x Rc (αρνητική).

    Η «κινητήριος διαφορά ροπών» είναι: F x R – Fc x Rc.

    Στη δεύτερη περίπτωση του γραφήματος που ο ιμάντας αγκαλιάζει τη μισή περίμετρο του πλατώ…
    - η ροπή της δυνάμεως (1) είναι κατά τι μεγαλύτερη από: (F/2) x (R/2), δηλαδή σχεδόν υπο-τετραπλάσια από την πρώτη περίπτωση!!!) με την δύναμη να είναι F/2 + ..., (λόγω μικρότερης γωνίας της συνιστώσας), γιατί η γωνιακή ταχύτητα του capstan είναι η μισή σε σχέση με αυτήν της πρώτης περιπτώσεως για τις ίδιες στροφές του πλατώ.
    - η ροπή της δυνάμεως (2) παραμένει ίδια με την πρώτη περίπτωση: – Fc x Rc.

    Η «κινητήριος διαφορά ροπών» είναι αυτή τη φορά: (F x R)/4 – Fc x Rc.

    • α. Συγκρίνω συνιστώσες δυνάμεων κατά την ίδια διεύθυνση, αυτή της** Fc**.
    • β. Rc και Fc συνεχώς μεταβαλλόμενα μεγέθη, ανάλογα με το που βρίσκεται η κεφαλή και τι διαμόρφωση διαβάζει...

    Αντιλαμβάνεστε λοιπόν τώρα ότι εφαρμόζοντας τον ιμάντα στην πλήρη περίμετρο του πλατώ (μερικοί κατασκευαστές μάλιστα τον εφαρμόζουν σε ακόμα μεγαλύτερη διάμετρο από την διάμετρο του LP...) έχουμε εκμετάλλευση ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ ΚΙΝΗΤΗΡΙΟΥ ΡΟΠΗΣ (με την αρνητική ροπή να παραμένει η ίδια) από ότι να εφαρμόζουμε τον ιμάντα σε μικρότερη περίμετρο πλατώ.

    Τι σημαίνει ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΙΝΗΤΗΡΙΟΣ ΡΟΠΗ νομίζω είναι προφανές για την αναπαραγωγή ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΣΤΡΟΦΩΝ και ΕΚΡΗΚΤΙΚΟΤΕΡΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΩΝ από την πάντα «αντιδραστική φωνογραφική κεφαλή», που... όσο πιο καλά διαβάζει και όσο πιο έντονη διαμόρφωση έχει η ηχογράφηση, τόσο περισσότερο τείνει να ΦΡΕΝΑΡΕΙ το πλατώ...

    Είναι δηλαδή τελικά, ΒΑΣΙΚΟ ο λόγος** R / r** να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερος, αλλά επειδή δεν μπορούμε να πάμε και σε πολύ μικρά capstans, τουλάχιστον ας εκμεταλλευόμαστε την μεγάλη περίμετρο του πλατώ...

    Η εφαρμογή FLYWHEEL, ή η χρήση έστω μεγάλης μάζας πλατώ και οι επιπτώσεις τους σε επίρρωση των παραπάνω είναι προφανής, σκεπτόμενοι πάλι το θέμα της αδράνειας.

    ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΠΙΖΗΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΠΙΣΤΟΤΕΡΗ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ και ... ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΙΣΧΥΡΟΙ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, γιατί οι σύγχρονοι κινητήρες έχουν μεγάλη ευελιξία στροφών και οι τριβές είναι πλέον αμελητέες... (ούτε εγώ χρειάστηκε να αλλάξω κινητήρα με την προσθήκη 11 Kg flywheel που γυρίζει με 375 rpm (@33 rpm).
    Άλλωστε, ισχυρότερος κινητήρας σημαίνει κατά τεκμήριο και περισσότερο θόρυβος...

    Τέλος, για να κάνω το συνήγορο του διαβόλου, εκτός από τα προαναφερθέντα αρνητικά, υπάρχει και ένα θετικό στη περίπτωση που ο ιμάντας αγκαλιάζει το μισό (ας πούμε) πλατώ:

    Με το αγκάλιασμα του ιμάντα σε εσωτερική περίμετρο του πλατώ, λόγω της περισσότερο οξείας γωνίας του ιμάντα που σχηματίζεται, αυτός αγκαλιάζει περισσότερο το capstan με αποτέλεσμα καλύτερη πρόσφυση του και συνεπακόλουθα μείωση της όποιας ολίσθησης κατά την περιστροφή...

    Σημειωτέον ότι ασθενές σημείο των μικρής διαμέτρου ράουλων (capstan στα ελληνικά...) είναι ο κίνδυνος ολίσθησης του ιμάντα εκεί (λόγω και των υψηλών στροφών) και ένας από τους λόγους μεγάλων αποστάσεων του μοτέρ από το πλατώ η και χρήσης πλέον flywheel είναι και η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος...

    Αντίθετα, στο πλατώ, λόγω του μεγάλου μήκους της επαφής του με τον ιμάντα, δεν παρουσιάζεται εδώ πρόβλημα ολίσθησης.

    Το παραπάνω αναφερθέν μειονέκτημα βέβαια δεν αντισταθμίζει με τίποτα τα πλεονεκτήματα που παρέχει η εκμετάλλευση της μέγιστης περιφέρειας του πλατώ για την πρόσφυση του ιμάντα κίνησης εκεί...

    Συμπέρασμα:

    Η μεγάλη μάζα των πλατώ και η εφαρμογή του/των ιμάντων στη πλήρη περίμετρο τους ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΕ ΠΛΗΡΩΣ και είναι αυτά τα οποία βελτίωσαν σημαντικά τον αναλογικό ήχο.

    1  19 Sep 2010  
  • Trouble

    Trouble

    ACA Member

    Question though...

    Would you suffice to having one of the two tables mentioned above? Do you think your parallel arm can make up or better whatever mass and whatever else we see here?

    Because I think, the arm DOES have that much impact..

    I could be wrong. But it is what I have heard that makes me feel that way.

    2  19 Sep 2010  
  • kyriakos

    kyriakos

    Administrator

    Indeed Tony, parallel arms do have an impact on dynamics due to geometry, no doubt about that. I am just focusing on something else here...

    3  19 Sep 2010  
  • Trouble

    Trouble

    ACA Member

    I know you are focusing on something else, but I have to question the fact on what is more important to look at first?

    I think the parallel arm should be first on the list, on getting set up right and from there go down.

    Of course Timers, to help make sure belts are running at proper speeds are known to help a lot, but then again with Clear Audios new air born system, I wonder who much, or to what percent does the specific subject you touched upon is affected by.

    I cannot help but think of your flywheel and the amount of time and effort it took you to set your Gabriel set up. I wonder, if you changed it now, to another system, how would the sound be?

    Just curiosity. Nothing else.

    4  19 Sep 2010  
  • kyriakos

    kyriakos

    Administrator

    Trouble wrote:
    ..... I wonder, if you changed it now, to another system, how would the sound be?...
    Different...
    5  20 Sep 2010  
  • Trouble

    Trouble

    ACA Member

    Meaning........would it have a positive effect on every system?

    6  21 Sep 2010  
  • AlexD

    AlexD

    ACA Member Moderator

    Χρήστο όπως όλοι γνωρίζουμε ασχολείσαι χρόνια τώρα με το θέμα του belt drive έχοντας μάλιστα φτάσει στο τέρμα της ανάλυσης του.
    Πώς ακούγεται μία λύση direct drive?απο το παρελθόν υπάρχουν πολλές αξιόλογες προτάσεις.

    7  21 Sep 2010  
  • kyriakos

    kyriakos

    Administrator

    Ενα σχετικό topic που είχε ανοίξει ο Βασίλης ο Τσαντουλής στο AVSite εξελίχθηκε αρκετά καλά:

    - link

    Αν βρώ χρόνο, θα επιλέξω μερικά posts από το παραπάνω.

    Προσωπικά δεν έχω κάνει ακουστικές συγκρίσεις, αλλά σίγουρα έχουν υπάρξει κορυφαίες υλοποπιήσεις και DD πικάπ.

    (αναρωτιέμαι, υπάρχει κανένα μέλος του A.C.A. με DD πικάπ?)

    8  21 Sep 2010  
(C) ACA - All Rights Reserved
powered by zoglair
page generated in 86ms (18 queries, 47ms)