Αιτιες και αιτια λαμπαδιασματος!

  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    Το Σαββατο κατα την διαρκεια της συγκεντρωσης στον Delamostre ειχαμε αναπτυξει διαφορες συζητησεις .
    Μια απο αυτες, ηταν για διαφορους λαμπατους που ξαφνικα λαμπαδιασαν.
    Ειπα λοιπον μιας και υπαρχουν πολλοι φιλοι λαμπατων στο παρον φορουμ να δουμε που οφειλεται αυτη η κατασταση.Η καλυτερα μερικες αιτιες.

    Εννοειται οτι μιλαμε για καποιον καλοσχεδιασμενο ενισχυτη που δεν παρουσιαζει διαφορες ταλαντωσεις , αλλα ουτε τα υλικα που τον συνοδευουν ειναι του κιλου!!

    Ειναι αξιο λογου να πουμε οτι οι αγαπημενες λυχνιες εργαζονται λογω του θερμιονικου φαινομενου σε υψηλες θερμοκρασιες. ΑΥΤΟ εχει ως αποτελεσμα να καταπονουνται τοσο οι ιδιες, αλλα και οτι υπαρχει διπλα τους απο παθητικα υλικα.
    Μετα απο αυτο βλεπουμε ειναι πολυ σημαντικος ο καλος εξαερισμος .Νομιζω οτι αυτο το γνωριζουν ακομα και οι πετρες οποτε δεν χρειαζεται παραπανω εξηγηση.

    Επισης πρεπει να πουμε οτι η ΧΡΥΣΗ εποχη της λυχνιας 50-60 εχει τελειωσει αναπιστρευτη . Μιλαω γι αυτο γιατι κακα τα ψεματα εκεινη την εποχη κατασκευαζαν λυχνιες πολυ καλυτερες απο θεμα αξιοπιστιας.

    Ας δουμε τωρα σε εναν καλοσχεδιασμενο ενισχυτη γιατι μπορει να συμβει το κακο. Εννοειται οτι δεν του εχουμε βαλει χερι, δηλαδη δεν εχουμε αλλαξει τις λυχνιες εξοδου μα καποιες [καλυτερες] απο συμβουλες διαφορων φιλων. Εδω θα σας πω και ενα παραδειγμα.
    Αν υποθεσουμε οτι ο ενισχυτης μας εχει στην εξοδο του την πολυ καλη 6550c [SVETLANA] και πολωνεται με αρνητικη ταση και οχι με αυτοπολωση απο καθοδο, και εμεις τις αλλαξουμε με τις κορυφαιες 6550 tug-sol του 1950 , τοτε εχουμε κανει το πρωτο λαθος!!
    Γιατι;; Γιατι αν δει καποιος τα σπεκς θα δει οτι η συνγχρονη SVETLANA στο οδηγο πλεγμα εχει ως max τα 100κ αντισταση ενω η πανακριβη κορυφαια tug-sol εχει την μιση αντισταση. Αυτο σημαινει οτι οταν ο ενισχυτης θα μπει στα ορια του την υπερθρμανση του g1 και την καταστροφη της λυχνιας απο μια σειρα αιτια που ακολουθουν!!
    Το ιδιο μπορει να συμβει εαν αντικαταστησουμε τις λυχνιες εξοδου απο 6550c σε κτ-120 - κτ 150. Εδω βεβαια μπορει να ειμαστε ποιο τυχεροι μιας και τελευταιες εχουνε μεγαλυτερη θερμικη απωλεια οποτε ειναι πολυ ποιο δυσκολο να φτασουν στο οριο με δεδομενο και την οδηγηση που ειναι υπολογισμενη για τις 6550. Εννοειται οτι το ρευμα των νηματων του μετασχηματιστη του ενισχυτη ειναι αρκετο για να λειτουργησουν οι δευτερες.

    Τωρα στη περιπτωση που ο ενισχυτης ειναι μαμισιος και εχουμε παλι ζημια τοτε κατα το 90 τοις εκατο οφειλεται στις βασεις των λυχνιων!!!!
    Αυτο το γραφω γιατι το εχω συναντησει σε πολλες επισκευες που εχω κανει.
    Αυτο συμβαινει με τον καιρο που μαυριζουν οι επαφες, και κατα διαβολικη συμτωση το 5 ποδαρακι που ειναι το οδηγο πλεγμα [εαν μιλαμε για την συγκεκριμενη λυχνια του παραδειγματος] δεν κανει επαφη οποτε δεν φτανει ποτε και η αρνητικη ταση πολωσης με αποτελεσμα η λυχνια να ανεβαζει ανεξελεκτα ρευμα , να κοκκινισει και να καταστραφει τοσο η ιδια ,αλλα να προκαλεσει και μεγαλες ζημιες!
    Σε πρωτη φαση την ακουει η αντισταση που υπαρχει στη καθοδο. Αυτη ειναι καποιων λιγων ωμ [10 ωμ το συνηθες] . Αν τωρα η κατασκευη ειναι υλοποιημενει σε πλακετα και η αντισταση εχει επαφη με αυτη τοτε αρχιζει και μυρωδια τοσο της αντιστασης που εχει γινει ψητη , αλλα και της πλακετας!!!Αν ο ενισχυτης δεν διαθετει καποια ασφαλεια στην γραμμη της τροφοδοσιας προς τον μετασχηματιστη εξοδου και η αντισταση στη καθοδο δεν προλαβει να καει εντελως τοτε η ζημια παει κατ ευθειαν στον μετασχηματιστη εξοδου και εκει αρχιζει η καταστροφη!Προ 10 χρονια περιπου μου ειχε φερει ενας φιλος εναν ραδοενισχυτη της sansui με el84 και αυτο που ειδα ηταν απεριγραπτο!!
    Ο μετασχηματιστης εξοδου απο μαυρος που ηταν ειχε παρει ενα καφε μπρονζε χρωμα , και η μια λυχνια εξοδου ειχε λιωσει εντελως και ξεκολλουσα το γυαλι απο το σασι κε κατσαβιδι και ξυστρα!! Η ζημια ειχε γινει απο βαση που δεν εκανε επαφη!!
    Ενας δευτερος και υπουλος λογος ειναι η αρνητικη ταση πολωσης να ακυρωθει απο καποια θετικη!!!! Καλα θα μου πει καποιος πως μπορει να γινει;;;Λοιπον μπορει να γινει απο αστοχια του πυκνωτη συζευξης του προηγουμενου σταδιου. Με απλα λογια ο πυκνωτης να καταστραφει και να μην φρεναρει την dc του σταδιου που υπαρχει πριν των λυχνιων εξοδου. Αυτο εχει ως αποτελεσμα να παει στο οδηγο πλεγμα της λυχνιας εξοδου ολη η ταση που τροφοδοτει το ντραιβερ [300 βολτ τουλαχιστον].
    Τα ποιο πανω ειναι μερικα αιτια που εχω συναντηση τα τελευταια χρονια. Παντα πισω απο αυτα κρυβονται οι υψηλες θερμοκρασιες !!
    Ειναι κανονας λοιπον σε εναν ενισχυτη λυχνιας να εχει γινει καλη προβλεψει του τοπογραφικου για να μην επιρεαζονται οσο το δυνατο τα υλικα που απαρτιζουν εναν λαμπατο ενισχυτη.

    Μετα απο αυτα κοιταμε παντα τον καλο εξαερισμο , αλλα και ελενγχο και καθαρισμο των ποδιων των λυχνιων.

    1  17 Mar 2015  
  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    Επισης να συμπληρωσω οτι οι λαμπατοι ενισχυτες ειναι ποιο ανθεκτικοι σε διακυμανσεις του φορτιου τους.Ειδικα οταν αυτο αρχιζει να πεφτει! Ο λογος ειναι οτι η υψηλη εσωτερικη αντισταση των λυχνιων , αλλα και ο μετασχηματιστης εξοδου λειτουργουν αποσβεστικα σε τετοια στιγμιαια βραχυκυκλωματα!
    Στον αντιποδα τωρα ειναι ποιο επιρρεπης στο να παθουν ζημια οταν δεν εχουν φορτιο στην εξοδο τους. Αυτο θεου θελοντος θα το αναλυσουμε σε αλλο ποσταρισμα.

    2  17 Mar 2015  
  • LSTEPHANIDES

    LSTEPHANIDES

    Registered

    *ειναι ποιο επιρρεπης στο να παθουν ζημια οταν δεν εχουν φορτιο στην εξοδο τους.*
    Επιτρέψτε μου να σας πληροφορήσω ότι οι Atma-sphere ως σχεδίαση δεν αντιμετωπίζουν τέτοιο πρόβλημα, αν δηλαδή δεν έχουν φορτίο στην έξοδό τους.Λ.Σ.

    3  17 Mar 2015  
  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    Αγαπητε μου Λουκα , οι otl δεν εχουν μετασχηματιστη εξοδου να τον διαρρεει [στασιμη] υψηλη ταση χ 1,1 της τασης λειτουργειας του ετσι ωστε να σπινθηρισει το τυλιγμα του!!

    Οι OTL χωρις φορτιο συμπεριφερονται σαν solid state.

    4  17 Mar 2015  
  • Manos_Bits

    Manos_Bits

    ACA Member

    ωραίο θέμα άνοιξες Τάκη, πρόσφατα είχα ένα 'ατυχές συμβάν' που μου κόστισε μια πολύ καλή λυχνία 211 και δυο αντιστάσεις από τον ένα τελικό μου..

    η ιστορία εν συντομία είναι η εξής.. είχα αλλάξει σύρματα στην οδήγηση των τελικών σταδίων και είχα γκαζώσει τα ενισχυτικά (πάρα πολύ είναι η αλήθεια) για δοκιμή.. ξαφνικά μύρισε καμένο, γυρίζω και βλέπω την μια 211 λαμπαδιασμένη και να ν' αναδύεται καπνός από τον δεξί τελικό.. κλείνω τα ρεύματα, γυρίζω το σασί και είδα αυτό που βλέπετε κι εσείς.. από την πολύ υψηλή θερμοκρασία είχε ξεκολλήσει το σύρμα που μόλις είχα κολήσει και που συνδέει την μια παραλληλία των cathode followers της τελευταίας 5687 με το αντίστοιχο πλέγμα της 211.. η λάμπα έμεινε χωρίς πόλωση με 1050 volts στην άνοδο και.. χαίρεται κι αντίο..

     

     

    συμπέρασμα.. οι λυχνίες είναι απλές στη χρήση και δίνουν κορυφαίο ήχο αλλά θέλουν προσοχή γιατί παίζεις με πολύ ψηλές και επικίνδυνες τάσεις..

    5  17 Mar 2015  
  • kotsidisjohn

    kotsidisjohn

    ACA Member

    ωραιος ο Τακης!!

    Ευχαριστουμε.

    Ετσι, για να μαι ετοιμος με τον πυροσβεστηρα, αν δω κανα παρτυ με φωτιες κλπ , την ωρα που ακουω μουσικη...

    Δε με λες...

    Με τα ψηφιακα δε λαμπαδιαζουμε??

    Η εχουμε "virtual" φωτια-φλογα, βαζει κανα ολογραμμα πυρκαγιας κ σταματαει να παιζει μετα???

    6  17 Mar 2015  
  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    Eγω προσωπικα ειχα μονο μια ατυχη εμπειρια σε προσωπικο μου μηχανακι προ 15 ετη. Ενας πυκνωτης solen tin foil ειχε διαρροη και μου εδωσε ολη την dc ταση του σπλιτερ στο οδηγο πλεγμα της μιας 6550.
    Αλλη εμπειρια με πολυ γελιο στο τελος γιατι δεν εγινε ζημια , ηταν ο προ μου με την 6c19 που λειτουργουσε με 60 ma ρευμα ηρεμιας. Κποια στιγμη το ανεβασα στα 80!!!! μετα πο λιγο σταματησε να λειτουργει!!! Παω στο ρακ να δω τι συμβαινει και βλεπω μπιλακια απο κολληση!! Απο την μεγαλη θερμοκρασια ειχαν ξεκολησει ολες οι παραλληλες αντιστασης που ειχα για ανοδικο ανοδικο φορτιο και ειχαν πεσει στο επιπλο!

    7  17 Mar 2015  
  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    Manos_Bits wrote:
    ωραίο θέμα άνοιξες Τάκη, πρόσφατα είχα ένα 'ατυχές συμβάν' που μου κόστισε μια πολύ καλή λυχνία 211 και δυο αντιστάσεις από τον ένα τελικό μου..
    η ιστορία εν συντομία είναι η εξής.. είχα αλλάξει σύρματα στην οδήγηση των τελικών σταδίων και είχα γκαζώσει τα ενισχυτικά (πάρα πολύ είναι η αλήθεια) για δοκιμή.. ξαφνικά μύρισε καμένο, γυρίζω και βλέπω την μια 211 λαμπαδιασμένη και να ν' αναδύεται καπνός από τον δεξί τελικό.. κλείνω τα ρεύματα, γυρίζω το σασί και είδα αυτό που βλέπετε κι εσείς.. από την πολύ θερμοκρασία είχε ξεκολλήσει το σύρμα που μόλις είχα κολήσει και συνδέει την μια παραλληλία των cathode followers της τελευταίας 5687 με το αντίστοιχο πλέγμα της 211.. η λάμπα έμεινε χωρίς πόλωση με 1050 volts στην άνοδο και χαίρεται κι αντίο..
    -=-=-=-=-
    -=-=-=-=-
    συμπέρασμα.. οι λυχνίες είναι απλές στη χρήση και δίνουν κορυφαίο ήχο αλλά θέλουν προσοχή γιατί παίζεις με πολύ ψηλές και επικίνδυνες τάσεις..

    Μανο μπορω να καταλαβω τον πανικο σου εκεινη την στιγμη!! Ευτυχως που το κακο σταματησε στην λυχνια και στις αντιστασεις!!

    8  17 Mar 2015  
  • Manos_Bits

    Manos_Bits

    ACA Member

    αυτό είναι.. δεν πειράχτηκε τίποτε άλλο να φανταστείς ότι ο τελικός έπαιζε μια χαρά με τη μια λυχνία και την άλλη με λαμπαδιασμένη την άνοδο.. δεν είχα καταλάβει τίποτα ούτε βόμβος ούτε κάτι στον ήχο.. το κατάλαβα με τη μυρουδιά ότι κάτι τρέχει..

    9  17 Mar 2015  
  • georgarab

    georgarab

    Registered

    Manos bits μια απ ιδια η μια 845 έγινε πορτοκαλι χωρίς να αλλάξει κάτι στον ήχο. Ο γιατρός είπε για διαρροή στον πυκνωτή σήματος και όλο το dc πέρασε στην λυχνία.ευτυχως το συμβάν το αντιληφθικα άμεσα και σωσαμε τη λάμπα.

    10  21 Mar 2015  
  • takis6c33

    takis6c33

    Registered

    ειναι οι συνηθες λογοι τελικα οπως γραφω ποιο πριν. Παλι καλα μικρο το κακο.

    11  21 Mar 2015  
(C) ACA - All Rights Reserved
powered by zoglair
page generated in 148ms (16 queries, 61ms)